Gepassioneerde engineers leren ondernemen

Newitem_Embedbitsandchips

Bits&Chips 28 juni 2013: http://www.bits-chips.nl/nieuws/bekijk/artikel/gepassioneerde-engineers-leren-ondernemen.html

Veel vernieuwingen in de hightech komen uit de koker van midden- en kleinbedrijven. Deze uitgave richt de schijnwerper op een aantal van hen. We belichten hun oplossingen, de hobbels die ze hebben moeten overwinnen en de randvoorwaarden voor innovatie in het mkb.

Wat doet Embed?

‘Wij ontwikkelen embedded elektronica in opdracht’, aldus CEO Marko Bolt. ‘Bedrijven komen bij ons als ze voor hun product of prototype embedded elektronica nodig hebben en standaard componenten niet voldoen. Embed is gevestigd in Groningen en Amsterdam en er werken elf mensen.’

Wanneer is Embed ontstaan?

‘Ik werkte als engineer in loondienst toen het ondernemerschap begon te lonken. Ik besefte namelijk dat ik binnen mijn toenmalige werk verder keek dan de techniek alleen; ik zag commerciële kansen en organisatorische verbeterpunten. Dit gecombineerd met een passie voor de techniek resulteerde in 2006 in Embed Engineering. Twee jaar later hebben we het bedrijf Blue Melon overgenomen. Anno 2013 wordt het bedrijf geleid door mij en technisch directeur Lourens Rozema, de oprichter van Blue Melon.’

Wat was de belangrijkste uitdaging bij de oprichting?

‘Het vak ‘ondernemer’ onder de knie krijgen was een interessante uitdaging. Lourens en ik hadden een passie voor techniek en wilden vanuit deze passie een bedrijf starten. Ondernemen is echter meer dan alleen met je passie bezig zijn; het is een vak apart. Ikzelf bleek meer talent te hebben voor dit vak dan ik gedacht en heb gaandeweg geleerd wat erbij komt kijken, zonder dat ik de passie voor techniek heb verloren.’

Waar heeft Embed de financiering vandaan?

‘We hadden een launching customer, waardoor het werk voor de eerste tijd was geregeld. Daarnaast hadden Lourens en ik zelf de middelen om de eerste investeringen te kunnen doen. Hoewel Embed had kunnen volstaan met twee computers en een licentie voor een ontwerpprogramma, hebben we gekozen voor een professionele start. We geloven namelijk dat om de beste technische producten te leveren, de organisatie helemaal op orde moet zijn en de klant centraal moet staan. Een van onze eerste investeringen was daarom het ontwerp van een huisstijl en een representatieve inrichting van het kantoor. Bij de kwaliteit die we willen leveren, hoort ook een kwalitatieve uitstraling. Van goede documentatie tot een ontvangst in een net kantoor met een lekkere kop koffie.’

Wat was het grootste obstakel de eerste jaren?

‘We hebben geleerd dat kristalheldere afspraken essentieel zijn in de samenwerking met klanten. We maken voor de klant iets dat nog niet bestaat en waarvan pas na onderzoek en ontwikkeling duidelijk is hoe het er precies uit komt te zien. Daarom zijn heldere, eenvoudige afspraken van belang. Dit geeft houvast in het ontwikkelproces. Wanneer er tijdens het project sprake is van voortschrijdend inzicht, kunnen we de afspraken in goed overleg bijstellen.’

Aan welke hulp heeft Embed het meest gehad?

‘We hebben er bewust voor gekozen om zelflerend en onafhankelijk te zijn. We hebben vanaf het begin zelf alle beslissingen genomen, weleens met advies van bekenden en ervaren ondernemers, maar vooral door zelf op onderzoek uit te gaan. Lourens en ik willen als ondernemer zelf alle facetten van de organisatie begrijpen, zodat deze beheersbaar en inzichtelijk blijft.’

Wat is de belangrijkste les tot nu toe?

‘Een bedrijf is nooit af. We blijven altijd leren en onszelf ontwikkelen op persoonlijk, organisatorisch en technisch vlak. We blijven altijd kritisch kijken naar technische resultaten en naar de organisatie op zich en trekken zo veel mogelijk lessen uit opgedane ervaringen. Verder is het personeel de kracht van het bedrijf; de mensen maken het mogelijk dat het bedrijf kan blijven leren. We zijn selectief in het aannemen van personeel. Alleen mensen die niet alleen kwalitatief goed werk leveren, maar ook qua organisatiecultuur bij Embed passen zijn nuttig voor ons. Dit beleid heeft gezorgd voor een club die enthousiast, hardwerkend, hoogopgeleid, praktisch ingesteld, leergierig en klantgericht is.’